tirsdag 13. november 2012

Oppskrift på Ølvotter

StrikkeDolla's Ølvotter

Jeg har fått så mange henvendelser på ølvottene mine, og har nå bestemt meg for å dele oppskriften!

Jeg må først og fremst si, at ølvottene mine er basert på oppskriften til Strikk og Drikk! 
Men med min egen vri, for å kunne lage spennende motiver på ølvottene!

Jeg har laget oppskriften med tekst og bildeforklaringer, slik at flest mulig skal skjønne fremgangsmåten.

Ølvotten melder jeg på til Pinnekroken*s Novemberutfordring. Der temaet er Julegleder!
Ølvottene er ikke så "julete", men de kommer til å ligge under mange juletrær i år!!!

Votten skal ikke strikkes for salg!
Vennligst henvis til meg om andre spør etter oppskrift!
Jeg blir også kjempeglad om du linker til meg dersom du legger ut bilde, 
slik at jeg kan se DITT resultat!
Takk!! :-D

OPPSKRIFTEN:
Garn: SandnesGarn Fritidsgarn
Mengde: 50 g Mønsterfarge, 50 g Grunnfarge
Pinner: Heklenål nr 6, liten rundpinne nr 6.

Før du starter; Prøv å strikke stramt! Det kan være vanskelig å brodere mønster pent, i løse masker!

Start med å hekle Bunnen på ølvotten slik:
Bruk mønsterfarge og heklenål 6
Benytt gjerne en maskemarkør, for å ha kontroll på hvor omgangen starter.

4 lm settes sammen til en ring (video for lm HER)
1 omg: Hekle 6 fm i ringen (video for fm HER)
2. omg: Hekle 2 fm i hver m (12 fm)
3. omg: hekle 1 fm, hekle 2 fm i neste m. gjenta ut omg (18 fm)
4. omg: hekle 1 fm i hver m 2 ggr, 2 fm i neste fm, gjenta ut omg (24 fm)
5. omg: hekle 1 fm i hver m 3 ggr, 2 fm i neste fm, gjenta ut omg (30 fm)
6. omg: hekle 1 fm i hver m 4 ggr, 2 fm i neste fm, gjenta ut omg (36 fm)
7. omg: hekle 1 fm i hver m 5 ggr, 2 fm i neste fm, gjenta ut omg (42 fm)

Kutt så tråden dersom du skal bytte til mønsterfarge

Fortsett med ølvotten slik:
Plukk opp 42 masker gjennom fastmaskene (fm) med heklenålen, og plasser dem på liten rundpinne nr 6. 

Fortsett nå med å strikke vrangt tilbake over alle 42 maskene, snu arbeidet, og strikk rett tilbake igjen.
Fortsett slik frem og tilbake, slik at ølvotten får en vrangside, og en rett side! Strikk 36 rader, totalt 37 rader med raden som ble plukket opp. Rad 37 skal høre til å være rettsiden.

Strikk nå videre over "Splitten" to omganger.
Nå er det totalt 39 omganger med grunng\farge

Ryk tråden, og skift til mønsterfarge. Strikk videre rundt totalt 34 omganger!
Fell av, og tre tråden gjennom masken for å feste. Ryk tråden et stykke utover, denne skal brukes til montering senere!
Fest alle trådene unntatt den som skal brukes til montering senere!

Motiv!
Nå skal motivet broderes på med maskesting (Se video HER)!
Skriv ut dette diagrammet, for å tegne dine egne motiv!
Last ned som JPG HER eller som PDF HER

Før du Broderer!
Når du begynner å brodere, så start på rad to! i diagrammet vil rad 1 og 37 være X'et ut for å indikere at disse ikke skal ha mønster, men ha grunngarge. Samme gjelder de to ytterste radene i hver side. Disse vil være svært vanskelige å få pent mønster på!

På denne votten, bruker jeg et allerede tegnet motiv av en Hjort. Diagrammet finnes i en oppskrift av DROPS design

TIPS om maskesting!
- Ikke ha for lang tråd om gangen! det blir fort krøll!
- Broder nedenfra og opp
- Broder radvis vannrett! Loddrette rader blir ikke vakkert!
- ikke ha for store "hopp" bak på arbeidet.

Når motivet er ferdig brodert på, festes alle løse tråder etter broderingen.

Nå skal innsiden og utsiden monteres sammen!
Vreng hele arbeidet, og brett mønsterfargen over Grunnfargen. 
Tre den lange tråden på en stor nål, og sy sammen bunnen og toppen.For å få det jevnt, syr jeg gjennom ytterkanten på bunnen, da denne er markert godt ved siden av grunnfargen.

Vreng så arbeidet tilbake.

Mansjett strikkes slik:
Bruk Resten av garnet med grunnfarge
Rundt hullet plukkes det opp 42-44 masker med heklenål nr 6, og overføres på liten rundpinne 6.

Fortsett med glattstrikk rundt og rundt, til du har strikket 30 omganger, eller til det ikke er mer garn igjen!
Ryk tråden dersom nødvenlig, og skift til mønsterfarge. Strikk nå 4 omganger vrangbord (2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang osv)
Det gjør ingenting om vrangborden ikke går opp. F.eks at der kommer 4 rette ved siden av hverandre. Etter toving vil dette ikke vise!

Fell løst av!
Fest så alle resterende løse tråder.

Toving
Votten toves i maskin på 60C i 2 timer.
Jeg bruker en halv kork Milo, og to tennisballer for å få et godt resultat!

Votten settes til tørk med en stor (øl)-Boks oppi, ta ut boksen etter noen timer, slik at innsiden også får tørke. Dette fordi at ølvotten skal få formen sin.

LYKKE TIL!!

Jeg blir kjempeglad om du legger igjen en kommentar, eller sender en e-post dersom noe er uklart, eller dårlig formulert!! Slik at jeg kan rette på det :-D

65 kommentarer:

  1. Tusen takk for titten .. og takk for at du delte denne .. mvh Grethe

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte :)
    Men skjønne ikke at du gidder å brodere mønsteret på. Du må ha en tålmodighet uten like ;)
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Line!
      Ja jeg er en tålmodig sjel! Men når en har brodert litt, går det etterhvert ganske raskt!! :-D

      Slett
  3. Hei, så supert med oppskrift!! Tusen takk for at du deler, veldig godt forklart og enkelt å følge. :)
    Denne skal jeg strikke til min svoger til jul.. :)
    Kjempefin blogg du har, jeg legger meg til som følger. :)
    Ha en flott dag!
    Kristin

    SvarSlett
  4. De er så utrolig kuule! Lurer på om jeg ikke må trosse vond albue og lage et par sånne. Blir perfekte å ha på hytta til påske! Ser for meg en kolleksjon i gult og orange med påskekyllinger, harer og fargeriske påskeegg!

    SvarSlett
  5. Stilige! Tusen takk for oppskrift :)

    Og takk for bidraget til Pinnekrokens Julegledeutfordring!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    SvarSlett
  6. Tøffe ølvotter du lager :) Jeg holder på å lage et innlegg i min blogg om mine absolutt favoritter av strikkeoppskrift funnet på nett. Jeg har lagt link til denne oppskriften her, håper ikke du har noe imot det. :)
    Mvh Elin

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Elin!
      Det er bare til å linke i vei :-D
      Så gøy at du liker ølvottene mine! Og takk for så hyggelig kommentar :-)

      Slett
  7. Så stilig! Denne skal jeg strikke i julegave, ikkje til en øldrikker, men ei colagla jente :) Syns den va heilt topp! Takk, takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  8. Å de var tøffe :D Takk for du deler oppskriften :D

    SvarSlett
  9. Kjempekule! Kunne du sagt noe om målene før toving? Både på diameter på bunnen, og høyde osv? Det hadde vært supert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann JC.
      Jeg skal måle neste gang jeg lager en :-) akkurat nå vet jeg ikke...

      Slett
    2. Supert, takk! Tenkte jeg skulle lage i julegave, men den ser så innmari stor ut foreløpig, hadde vært greit å ha noe å sammenlikne med! :)

      Slett
    3. Har du fått målt enda? Har et annet garn, så ble litt bekymret for proporsjoner. Hmm. Tusen takk for morsom oppskrift :)

      Slett
    4. Heisann :-D
      Ja jeg har målt.
      Den hekla bunnen er ca 12 cm i diameter.
      Grunnfargen blir ved 39 omganger, 18-19 cm.
      Mønsterfargen med 34 omg og avfelling blir ca 16 cm.
      Mansjetten måler totalt ca 16 cm med vrangbord :-)
      Hvilket garn bruker du? Blir det bra?

      Slett
  10. Du er nå lagt til i min favorittliste. Her var det mye flott.

    SvarSlett
  11. De va knallfin....trur æ må lag å gje i julegave ; )
    Takker før oppskrifta : )

    SvarSlett
  12. Super oppskrift! T.o.m jeg forstår;) Takk!! Men det er en ting jeg ikke skjønner: Hvordan klarer du/dere å bruke rundpinne?? Min korte blir for lang. Måtte bytte om til strømpepinner. Er det bare meg?:)

    SvarSlett
  13. Å så fine! Tusen takk for at du deler oppskrifter du lager. Det er raust av deg.
    Gunn
    ;o)

    SvarSlett
  14. Tuuuusen takk for at du delte! jeg tenker dette må være den perfekte hjemmelagde mannegaven!hihihi

    SvarSlett
  15. Min kjærestes kusine satt å strikka slike på fjellet i helga å jeg fikk da bestillin på det fra han, syns det var helt supert at du hadde hjort på motivet for det var akuratt det han ville ha så han kunne ha den med på jakt :) super oppskrift som jeg gleder meg villt til å prøve når jeg kommer hjem fra jobben i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å lese!
      Jeg håper at din kjæreste blir fornøyd!! :-D
      Lykke til!

      Slett
  16. Hvor lang er rundpinnen du bruker ?

    SvarSlett
  17. Takk for oppskrift! Nå ligger en ølvott til tørk, får håpe nevøen min liker den!
    Jeg har ikke brodert, og laget bare en ensfarget vott, men kan tenke meg å lage flere, så kanskje jeg broderte mønster da!

    SvarSlett
  18. Kjempefine! Er i gang med den første, men synes bunnen ble liten i forhold til resten. Vet du hvor stor diameter du har på bunnen du hekler først?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nunnen min blir ca 12 cm i diameter :-)

      Slett
    2. Takk for kjapt svar :-)
      Ble ferdig med min første ølvott i går, og resultatet ble bra :-)
      Er det halvliterboks du har på bildet, eller 0,33?

      Slett
    3. Det er en halvliter.
      Jeg er kjempeglad for at du fikk et bra resultat! Håper den blir til nytte :-D

      Slett
    4. Den kommer nok helt sikkert til nytte, og flere er under planlegging :-)
      Takk for at du deler :-)

      Slett
  19. Tusen takk for en super fin oppskrift, og fremgangsmåte. Jeg er nybegynner i strikking, og selv jeg fikk til noe som likner :) Tusen takk. Jeg lenket deg på bloggen min - håper det er ok. Du finner innlegget her: http://anitasskriverier.blogg.no/1360005164_lvott_ble_cidervott.html

    SvarSlett
  20. Detta ska bli jætte kul att prøva. Jag hekkler jag annars men før att få lite annat att gøra! Fått bestellning av en arbetskamrat, så nu ær det bara att køpa garn! Bra føselsedagspresent till min yngste son, hehe. Skickar bild på de klara ølvotterne sen. Ha en fin søndag. Gunilla

    SvarSlett
  21. Takker og bukker for at du delte dette med omverdenen! Også har du laget det så enkelt at det er lett å forstå hvordan det gjøres :)

    SvarSlett
  22. Kanonbra oppskrift! :D er akkurat ferdig med en ølvott til pappa! :D

    SvarSlett
  23. Heisann!

    Da er jeg ferdig med å strikke ølvott med påskemotiv. Lurer på om du kan hjelpe meg med hvordan jeg strikker/hekler nebb på kyllinen jeg lager.
    Håper på et hjelpende svar fra deg..
    God påske. Bente.. :-)

    SvarSlett
  24. Så flott at du deler oppskrifter med oss! Tusen takk!
    Nå har jeg strikka ølvott til broren min etter din oppskrift, men med litt annen dekor på. Har tatt bilde av den på bloggen min og linka tilbake til deg :)
    ( http://lillebayas.blogspot.no/2013/04/lvott.html )

    SvarSlett
  25. Tusen takk for oppskrift og inspirasjon. Jeg har laget min eget mønster, men oppskrifta på selve votten fant jeg her hos deg. Tusen hjertelig takk :)
    http://www.facebook.com/oddbjorg.oiberg?ref=tn_tnmn#!/photo.php?fbid=10151565612816007&set=o.111343218955652&type=1&theater

    SvarSlett
  26. Takk for en praktisk og enkel framgangsmåte. Super som en litt annerledes gave. :) Lar du votten sentrifugeres, eller slår du av denne funksjonen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anonym :-D
      Jeg kjører sentifugering også :-)

      Slett
  27. Tusen takk for at du ville dele dette og at du har beskrevet det slik at det var lett å forstå. Har så lenge ønsket å lære meg dette, men er ikke så god på oppskrifter. Nå kan jeg endelig få strikket meg en ølvått.

    Det var forøvrig noen flotte ølvåtter du har strikket. Håper jeg får til dette nå da.

    SvarSlett
  28. Kjempefin oppskrift.....bursdagsønske fra eldste sønn, og moder'n tok utfordringen :) Skal innrømme at jeg var spent da jeg så skuminfernoet i vaskemaskinen under toving....lukket fort igjen døra til vaskerommet og regnet med at du visste hva du snakket om vedr oppskrift/toving....og det gjorde du, kjempefint resultat.
    Ingrid :)

    SvarSlett
  29. Nå har jeg strikket ølvott oppskriften din! :) Tusen takk for god oppskrift! :D
    http://kreativepinner.blogspot.no/2013/06/lvott-og-topplse-votter.html

    SvarSlett
  30. Takk for oppskrift! Denne blir med på festival til helga :)

    SvarSlett
  31. Hei... jeg strikket bunnen. La opp 4-6 masker først og økte til æ fikk det ønskede maskeantallet. Det fungerte helt fint. :)

    SvarSlett
  32. Åå så fiin! Vet om en som blir kjempeglad for å få denne til bursdagen! Tusen takk!:)

    SvarSlett
  33. Tusen takk for oppskrifta ! Kjempefine. Nå skrider jeg til verket.

    SvarSlett
  34. Tusen takk for oppskrift - er i gang med nr 2 av 12. Skal lage til hele vennegjengen når vi skal på Rakfiskfestivalen i november :)

    SvarSlett
  35. Hei, kjempe fin oppskrift! Lurte på om du kunne legge ut mønsteret på den elgen :) har prøvd og lage min egen men den blir ikke like fin :p vær så snill og si ifra på dette inlegget hvis du gjør det :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Dersom du leser under avsnittet om motiv, vil du finne en link til hjorten :-)

      Slett
  36. Hei! Srikker veldig lite men syns disse va kjempefine:)) Har såvidt begynnt men forstår ikke helt 4 omgang:( ggr hva betyr det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ggr betyr ganger :-) hekle 1 fastmaske i hver maske to ganger.

      Lykke til! :-D

      Slett
  37. Ggr betyr ganger:):)

    SvarSlett
  38. smart å ha med på tur :)

    SvarSlett
  39. Fin oppskrift:) Er det damevott eller mannevott det er str på?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Beklager at jeg ikke har sett dette spørsmålet før nå!

      Det spørs hvor mye den toves.
      Jeg pleier å strekke den ut når den er våt når den skal passe herre, så får jeg samboeren min til å prøve de for å måle :-)

      Slett
  40. prøvde denne å har nå et stk ferdig vott. kjapt gikk det også så det her blir julegaver til flere! kjempeflott oppskrift! tusen takk for at du har delt den :D

    SvarSlett
  41. Hei ville bare si i fra at det er unødvendig og tove på 60 grader. Ull slutter og tove over ca. 45 grader. Ull toves mellom 30-45 grader

    SvarSlett
  42. Takk for oppskrift! Har linket til bloggen din.
    Ha en fin dag! :-)

    SvarSlett
  43. Ja øl votter er blitt populære, dette er samme oppskrift som står i strikke hefter man får kjøpt, populære gaver :-) Jeg strikker de med riller på selve votten og det også blir kjempefint :-)

    SvarSlett
  44. Hvor lang tid bruker du på å strikke en øl vott ?

    SvarSlett
  45. Så artige :) Jeg skal prøve meg på sånne :)

    SvarSlett
  46. Så fin oppskrift! Denne skal jeg prøve meg på. Usikker på hvilket av restegarnet mitt som er superwash og ikke. Superwash tover vel ikke...?