lørdag 7. mai 2011

Coca Cola Lue

Garn: Safirgarn
Pinner 3,5

Jeg fant for en stund siden en oppskrift på en kvikk lunsj lue, det er Heklejenta som har vært så snill å dele oppskrift på den! Og da ble jeg gira på å lage en cola lue.

Etter en del Googling i bilder etter oppskrift på Cola lue, måtte jeg gi opp! jeg klarte faktisk ikke å finne noe i nærheten en gang! Så da satte jeg meg ned og tegnet Coca Cola, og diktet like så vel en oppskrift selv! Her er resultatet :-)

Jeg ønsker å legge ut oppskriften, slik at dere kan strikke deres egen, men jeg skal først sende en mail til de som lager coca cola og høre om jeg får lov! Jeg har rett og slett ikke peiling på om det er lov til å strikke registrerte varemerker! Og det å bli saksøkt er det siste jeg ønsker :-P

OPPDATERT:
Coca Cola har gitt meg tillatelse til å legge ut oppskriften! Det syntes jeg var utrolig gøy!!
So here it comes!

Luen skal ikke strikkes for salg!
Vennligst henvis til meg om andre spør etter oppskrift!
Jeg blir også kjempeglad om du linker til meg dersom du legger ut bilde, 
slik at jeg kan se DITT resultat!
Takk!! :-D

Oppskrift Coca Cola Lue:
(med samtykke fra Coca Cola)

Garn: Safirgarn fra Sparkjøp
Garnforbruk: 100 g rød, 50 g hvit
Pinner: liten rundp 3,5 & strømpepinner 3,5

Denne luen er ganske stor/baggy, så om du ønsker en mindre lue, anbefaler jeg å bruke oppskriften og mønsteret til Zero luen! 

Legg opp 112 m på rundp 3,5 med grunnfarge (rød)
Strikk 2 r og 2 vr i 4 cm. Strikk så hullrad: *2 r sammen, 1 kast, 1 rett* gjenta ut omg.
Snu arb og strikk 2 vr og 2 r (rett over vrang, vrang over rett, i 3 cm. Snu arb.
Strikk så en omg rett, SAMTIDIG som du feller 7 m jevn fordelt =105 m.
Strikk 5 omg glattstrikk. og start så på mønster.
Når mønster er ferdig, strikk 5 omg glattstrikk i grunnfarge. (rød)
Sett så 5 markører rundt 5 m, med 20 m mellom. Fell på HVER omg slik:
Før merket, løft 1 m løst over på p, strikk neste m, løft den løse m over den strikkede. 
Strikk 1 m (den med merke.) Etter merke: strikk 2 m r sammen.
Strikk slik til det gjenstår 12 m, tre tråden gjennom de 12 maskene, og snurp sammen.

29 kommentarer:

  1. Så utrolig kul lue! Og så bra laget mønster! Kvikk lunsj og Cola... Skal tro om det kommer en gulrotlue snart? Jeg liker Kvikk Lunsj og Cola altså ;o)
    Så lenge du ikke tar betalt for mønteret vil jeg tro det er helt lovlig å legge det ut?

    SvarSlett
  2. Så kult lue!
    Jeg elsker disse litt baggy luene.

    SvarSlett
  3. Guri-malla å mye stilig det var her,da! Du er helt rå med garn! Klem

    SvarSlett
  4. STEIKE!!! RÅÅÅ stilige! Tar mer en gjerne mot oppskrift når den komemr eg. Og tror som Hilde sa. at du har lov så lenge du ikke tar betalt for det. ;) ( og takk takk for kommentar på bloggen min ;) )

    SvarSlett
  5. Takker og bukker for de utrolig koselige kommentarene!!
    Jeg venter i spenning på svar fra coca cola :-P

    SvarSlett
  6. Stilig lue!!
    Kjempemasse fint å se i bloggen din - legger deg til i strikke-blogg-listen min :)

    SvarSlett
  7. Kjempetøff lue! Får håpe du får positivt svar fra Coca Cola. De burde jo bare se på det som bra reklame :)
    Er nok viktig at verken oppskrift eller ferdig produkt selges, da tror jeg du får problemer.

    SvarSlett
  8. Denner var FEEEET! Skikkelig,skikkelig kuuuul :D *NÅ fikk jeg lyst å strikke*

    SvarSlett
  9. Wow, denn var kul. Kjenner noen som burde hatt denne...

    SvarSlett
  10. Så stilige luer du har laget. Bare så dumt at jeg ikke drikker brus;-)
    Hm...en pepsi max lue skulle jeg hatt,om du lager det noen gang. Den kunne mannen min fått:-)

    SvarSlett
  11. Slenger meg på Marias ønske om Pepsi Max lue. :-) Har forresten fått ferdig min første
    Coca Cola lue. Ligger inne på bloggen min. :-)

    SvarSlett
  12. Den va fin !
    ska sticka den t en av mina söner,undrar över garnet,det är inget jag känner igen,vad är det för masktäthet, m på 10cm,så kanske jag kan hitta nått annat som passat. Och tack för att du delar med dej av beskrivningen

    SvarSlett
  13. Kjempe fin Takk for at du deler oppskrift med oss alle. Har strikket en nå.

    SvarSlett
  14. Tusen takk, har laget min ege vri på den, resultatet kan du se her
    http://maibj.blogspot.com/2011/06/strikketreff-pa-projo.html

    SvarSlett
  15. Hei. Jeg brukte mønsteret ditt, med en annen lueoppskrift. Resultatet kan du se på bloggen min. :-)

    SvarSlett
  16. Tuusen takk for deling av oppskrift! Nå har jeg strikket denne, knallfin, bilde med link til deg på bloggen!

    SvarSlett
  17. Fantastisk kuul lue. Tusen takk for at du deler mønster og diagram.

    Cathrine

    SvarSlett
  18. Denne lua MÅTTE jeg bare strikke, utrolig bra mønster! Vil du, kan du se den inne på bloggen min :)

    SvarSlett
  19. Takk for oppskrifta! Kommer blogginnlegg om den etter jul, foreløpig finner du bilder på Ravelry :) Har linket til deg der.

    SvarSlett
  20. Luene var kjempe kule =)

    SvarSlett
  21. hei lurer bare på om du drar tråden med deg over alle maskene ser det blir en del masker enkelte plasser eller klipper du av tråden når det blir for stor avstand???

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!
      På denne luen drar jeg tråden med meg :-)
      Jeg tvinner på hver 3-4 m ca.

      Slett
  22. Jeg har slettet oppskriften. Bildet og linken viser ennå. Takk
    Blomsterdama

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Blomsterdama,
      Det setter jeg pris på :-)

      Slett
    2. Beklager, bruker ikke publisere det andre eier, men her har jeg misforstått. Artig hue, jeg har strikket til min eldste sønn og en venninnes jente.
      Hilsen Blomsterdama

      Slett
  23. Kan en låne cola mønsteret og lage det på en genser? Eller er det ikke lov? Sitter akkurat å drikker cola og syntes det var så tøft. ..